Już w tym tygodniu odbędzie się szkolenie z Tomaszem Wróblewskim z 0dB.pl!
Nasz wykładowca Tomasz Wróblewski tym razem wcieli się tym razem w rolę prowadzącego warsztaty. Na co dzień prowadzi zajęcia tj. instrumenty wirtualne czy produkcja muzyczna. Oprócz działalności akademickiej prowadzi również z ogromnymi sukcesami kanał 0dB.pl gdzie dzieli się wieloletnim doświadczeniem i wiedzą w formie filmów. Tym razem podjął się niewątpliwie trudnego zadania. Już 7 maja poprowadzi dla naszych studentów szkolenie “Miks studyjny nagrania live” gdzie pokaże miks tracków zarejestrowanych podczas koncertu. Szkolenie odbędzie się w kameralnej grupie 12 osób i będzie miało miejsce w naszym największym studiu nagraniowym, studiu A1.
Materiał, na którym będą pracować nasi studenci to tracki zarejestrowane podczas szkolenia z konsolet DiGiCO z firmą Polsound, której zwieńczeniem był koncert. Został on zrealizowany w całości przez naszych studentów pod czujnym okiem Sebastiana Zalewskiego – prowadzącego szkolenie i naszego wykładowcy Jakuba Tarneckiego-Pawełka. Na naszej akademickiej scenie wystąpiły dwa zespoły: Deep Haze oraz Memory Spaces. To właśnie ich nagrania posłużą jako materiał szkoleniowy.
W programie szkolenia znajdują się następujące punkty:
Przygotowanie miksu:
– podział i selekcja ścieżek
– nazewnictwo, organizacja śladów
– ustalenie poziomów roboczych
Analiza śladów:
– zakres dynamiki w kontekście przesłuchów
– wycięcie niepotrzebnych elementów
– wybór metod postępowania
Plan pracy:
– opracowanie metod obróbki
– identyfikacja kluczowych problemów
– ustalenie tempa i przygotowanie mapy tempa
Obróbka bębnów:
– zabiegi z ekspanderem
– konwersja indywidualnych śladów na MIDI z uwzględnieniem dynamiki
– współpraca z Addictive Drums (lub innym samplerem)
– zgranie do MIDI
– koegzystencja MIDI/audio
– przetwarzanie śladów HH i Over Head
– synchronizacja
– scalenie śladów roboczych
– wstępny miks bębnów w ujęciu śladów ambientowych
Obróbka basu:
– zabiegi dynamiczne
– narzędzia do zdefiniowania brzmienia
– obróbka czasowa z użyciem time stretchingu
– zastępowanie kłopotliwych muzycznie elementów (poprawki błędów)
– przygotowanie do miksu z bębnami
Obróbka wokali:
– przetwarzanie dynamiki i widma sygnału
– eksport do sesji Melodyne
– pełna korekcja intonacji
– dopasowanie harmoniczne i rytmiczne
– eksport do sesji edycyjnej wokalu
– wyrównanie rytmiczne z użyciem analizy widma oraz znaczników stretch
– przetwarzanie korekcją i procesorami efektów
– omówienie zasad użycia efektów w przypadku partii wokalu
Opracowanie aranżacji:
– dodatkowe ślady aranżacji pozwalające przenieść jej brzmienie na
poziom profesjonalny
– zabiegi z uwzględnieniem automatyki poziomów i wysyłek
– obróbka warstwowa
Wstępny miks:
– kluczowe elementy dla zachowania równowagi dynamicznej i pasmowej
– zasady pracy z poziomami w kontekście uzyskania największej dynamiki,
wyrazistości i przejrzystości miksu
– rola śladów overhead i ambientowych
– zabiegi kosmetyczne
Miks finalny:
– określenie potrzeb w zakresie tzw. masteringu
– dobór optymalnych narzędzi
– korekcja wyrównująca
– ustawianie finalnego limitera
– zgranie do poziomu -14 LUFS
– obróbka spektralna i usuwanie kłopotliwych elementów
– przetwarzanie głośności odczuwalnej do -11 LUFS z kontrolą poziomów międzypróbkowych